manonjansen.reismee.nl

Gezin, werkweek en woonplaats

Na vele vragen vanuit Nederland gekregen te hebben / horen vertel ik hier over de familie, mijn werkweek en woonplaats. Ik woon ondertussen 5 weken bij dit leuke gezin.

Het gezin bestaat uit de vader & moeder en 2 lieve meisjes van 4 en 6 jaar. De vader is account manager en werkt veel en maakt ook lange dagen, de moeder is juffrouw op de basisschool. Het jongste meisje Emma gaat 3 dagen in de week op Dinsdag, Donderdag en Vrijdag naar het kinderdagverblijf, wat betekent dat ze de Maandag en Woensdag de hele dag bij mij is. Op deze dagen gaan we naar het park, het strand, bibliotheek, kijken films, spelen we spelletjes, bakken we muffins of iets dergelijks, gaan we ijsje eten en noem het maar op.

Morgen komt er iemand vanuit de organisatie op gesprek met mij en krijg ik ook te horen over 'playgrounds' waar ik met Emma heen kan, dit zijn evenementen voor au pairs met hun host kinderen. Dit is een goede en leuke manier om andere au pairs te ontmoeten, maar ook voor de kinderen, zij ontmoeten ook elkaar en kunnen met elkaar spelen.

Het oudste meisje Madison zit 5 dagen van 09:00 tot 15:00 uur op school. Na schooltijd bakken we, spelen we spelletjes, kijken films en gaan we ook ijsjes eten.

Hoe mijn werkweken eruit zien; Op maandag begin ik om 08:00 uur, de kinderen zijn omgekleed, lunchboxen zijn klaar en hebben gegeten. Ik maak dan de keuken schoon en ruim er beetje op. Om 08:30 uur doen we jassen en schoenen aan en lopen we aan naar school om Madison weg te brengen. Nadat we weer thuis zijn doen we een activiteit zoals hierboven benoemd. Om 14:00 uur heeft Emma ballet. Ik breng haar weg en blijf kijken / wachten en om 14:30 uur is ze klaar. Eenmaal thuis halen we Madison op van school. Wanneer we weer thuis zijn krijgen de meiden iets te eten en drinken en doen we een activiteit. Om 17:00 komt de moeder thuis en vanaf dan ben ik vrij. Op dinsdag begin ik om 07:00 uur, ik help de kinderen met omkleden, zorg voor ontbijt, maak de lunchboxen en maak de keuken schoon. Om 08:30 uur rijden we aan naar school om Madison af te zetten en daarna rijd ik gelijk door naar het kinderdagverblijf van Emma. Rond 09:30 ben ik weer terug en vanaf dan ben ik vrij tot 14:45, dan haal ik Madison weer op van school met de auto, we rijden daarna door naar Ballet. Ik zet Madison af en rijd gelijk weer door naar het kinderdagverblijf om Emma op te halen. Nadat ik Emma heb opgehaald rijd ik weer terug om Madison op te halen, ballet is 16:15 uur afgelopen. Nadat we weer thuis zijn krijgen de meiden iets te eten en te drinken en doen we een activiteit. 17:30 uur komt moeder thuis en ben ik vrij. Op woensdag start ik om 07:00, ik help met omkleden, maak de lunchbox voor Madison en zorg voor het ontbijt. 08:30 uur brengen we Madison weg naar school. Eenmaal thuis doe ik een activiteit met Emma. Om 14:00 uur komt de vader thuis en ben dan de rest van de dag vrij. Op donderdag start ik om 07:00 uur, ik help met omkleden, maak de lunchboxen en zorg voor het ontbijt. 08:30 uur breng ik Madison naar school en rijd daarna door om Emma weg te brengen naar het kinderdagverblijf. Rond 09:30 ben ik weer terug en vanaf dan ben ik vrij tot 14:45, dan haal ik Madison weer op van school. Om 15:30 uur halen we Emma op van kinderdagverblijf. Wanneer we weer thuis zijn doen we een activiteit tot 17:30, dan komt de moeder thuis en ben ik vrij. Vrijdag is eigenlijk precies hetzelfde als de donderdag. Elke dag veeg ik door het huis en ruim ik alles beetje op en maak de tafels schoon en de keuken natuurlijk (zoals hierboven al benoemd)

In principe ben ik iedere avond en elk weekend vrij en mag ik gaan doen wat ik wil. Eens in de 2 weken pas ik ook op in de avond.

Ponsonby, de woonplaats waar ik een jaar woon. Heel anders dan Reek, maar dat is niet zo gek natuurlijk. Ik heb hier alles om me heen; supermarkten, winkels, cafés, barretjes, treinstation, de stad, en nog veel meer! Eigenlijk gewoon écht alles!   Alles is ook op loopafstand. Heel gevaarlijk om alles zo dichtbij om me heen te hebben   Ook heb je hier Ubereats, waardoor je echt alles kunt laten bezorgen. Er is hier ook de  gewone Uber, dat is een taxi maar dan stukken goedkoper en wanneer je er één belt staat het binnen 5 minuten voor je deur. Echt heel handig! Ponsonby is een gezellige, leuke en drukke stad. Ook de mensen hier zijn erg vriendelijk, iedereen is wel in voor een praatje en wil je ook overal bij helpen.

In mijn vrije tijd spreek ik af met vrienden / andere au pairs, we drinken een koffie, gaan lunchen of in de avonden doen we een drankje. Hierdoor ontmoet ik ook nieuwe au pairs. Volgende week ga ik voor de eerste keer met de host vader mee tennissen, als het me hier bevalt word ik hier lid. Ook wil ik gaan zwemmen hier, dit wil ik dan ook 1 á 2 keer in de week doen.

Omdat de host moeder juffrouw is, ben ik veel vrij in de schoolvakanties, dit houdt in dat ik veel tijd het om het land te bezichtigen. Dit doe ik natuurlijk het liefst met vrienden / andere au pairs.

Vakantie!

Omdat de kinderen schoolvakantie hadden, had ook ik vakantie. Ik wilde zeker mijn vrije tijd goed benutten en het land gaan ontdekken. Ik koos er dan ook voor om naar het Zuider eiland te gaan. Dit wilde ik natuurlijk niet alleen doen en zodoende ging ik opzoek naar een travelmate. Een andere au pair zag het wel zitten om het Zuider eiland mee te ontdekken, en zo bespraken we het plan en de route.

Donderdagvond 11 juli zaten we dan in het vliegtuig naar Christchurch. Nadat we de eerste nacht in een hostel hebben doorgebracht hebben we de volgende dag onze gehuurde campervan opgehaald. Dit was de komende 10 dagen ons vervoersmiddel én slaapplek. Die ochtend reden we naar Akaroa om wildlife te spotten, maar op het moment dat wij er waren, waren er geen touren of iets dergelijks. Zodoende zijn we direct doorgereden naar Lake Pukaki. Het was een eind rijden, waardoor we een tussenstop hebben genomen in Rolleston om te overnachten. Omdat het voor ons beide de eerste keer was met een campervan, was het een hele klus om het allemaal aangesloten te krijgen Na eindelijk te kunnen én geslapen te hebben zijn we de volgende morgen verder gereden naar Lake Pukaki, wat een prachtig en helder meer is dat! Hetzelfde geldt voor Lake Tekapo waar we ook die dag zijn geweest. Het plan was om naar de Mount John te gaan, maar omdat het erg hard waaide werden we niet toegelaten met onze campervan. Dus hebben we het nabije stadje Twizel bezocht om wat te eten. Dezelfde avond een camping opgezocht aan het meer Lake Tekapo. De volgende dag (14 juli) stond de Mount Cook voor de Hooker Valley track op de planning. Dit ging helaas niet door, omdat het erg mistig was én het zo hard regende. We zijn maar verder gereden naar de Moeraki boulders, ook deze hebben we niet kunnen zien door het slechte weer.. We besloten gelijk verder te rijden naar Dunedin, daar hebben we gegeten en overnacht. De volgende dag hebben we de steilste straat van de wereld (Baldwin street) en de Signal Hill (uitzicht over de stad) bezocht. Verder hebben we de stad bezichtigd met een Lime scooter (deze zie je écht overal in Nieuw-Zeeland) Eind van de middag aangereden naar Queenstown, omdat ook dit een lange rit was hadden we de eerste overnachting in Alexandra. Vervolgens zijn we de volgende morgen (16 juli) doorgereden en zijn gestopt in Cromwell om deze stad te bezoeken. Na een korte tussenstop verder gereden naar Queenstown. Dezelfde avond nog de gondola gedaan en gegeten met een prachtig uitzicht!

17 juli, dat was de dag dat we de Nevis Swing hebben gedaan! Wat was het spannend, maar ontzettend gaaf tegelijk! Het was echt geweldig! De volgende keer als ik er nog eens kom doe ik misschien wel de bungee jump (wat overigens naast de Swing was) Na de Swing de stad gegaan. Queenstown is een erg gezellige / drukke stad. Wel is het een dure stad We zijn maar snel doorgereden naar de volgende bestemmingen; Lake Haweo en Lake Wanaka, ook weer prachtige meren! De volgende morgen werden we wakker op de camping aan het meer en zijn we aangereden naar Franz Josef voor eigenlijk de Gletsjers, maar omdat we geen sneeuwkettingen hadden konden en mochten we er ook niet komen. We hebben het dorpje bezocht en zijn daarna doorgereden naar Hokitika. Daar zouden we eigenlijk een mooie wandeling maken, maar ook toen regende het erg hard. De volgende dag doorgereden naar Christchurch. We hebben de stad bezocht en gingen opzoek naar een café om te lunchen. Na lang gelopen te hebben kwamen we dan bij een groot gebouw aan wat een soort food centre bleek te zijn. In dat gebouw waren allemaal verschillende restaurantjes/cafeetjes te vinden. Vandaar dat we buiten ook niks konden vinden Nadat we wat gegeten hadden besloten we om naar de lion king (de film) te gaan (die was immers óók in hetzelfde gebouw) Na de film reden we naar dezelfde camping voor de laatste nachten waar we ook onze roadtrip zijn begonnen.

Ondanks het slechte weer op een aantal dagen en door de activiteiten die we niet konden doen dóór het slechte weer (het is hier immers winter) heb ik zeker een leuke en mooie week gehad. De plaatsen dat ik heb gezien waren echt prachtig!

(Hierboven een afbeelding met de route hoe we zijn gereden)

2 weken verder!

Maandag 17 juni, daar ging ik dan, op weg naar Nieuw-Zeeland. Nadat mijn koffer te zwaar was, te horen kreeg dat ik tijdens mijn tussenstop alsnog mijn koffer moest halen, maar 1 boardingpass kreeg ipv 2 en afscheid genomen te hebben van iedereen zat ik dan in het vliegtuig op weg naar Auckland. Het was een prima vlucht, stoel naast me was vrij, dus kon lekker breed zitten. Eenmaal aangekomen in Shanghai begon de stress, er stond nergens duidelijk aangegeven waar ik heen moest, niemand kon me helpen, ze stuurden me allemaal naar elkaar óf juist de verkeerde kant op. Ik had eigenlijk een tussenstop van 4 uur, maar na 3 uur kwam ik dan eindelijk aan bij de gate en kon ik even relaxen. De tweede vlucht was ook zeker prima, 2 stoelen naast me waren vrij dus kon languit liggen én wat meer slapen.

Na 26 uur onderweg te zijn kwam ik dan eindelijk op woensdag 19 juni aan in Auckland. Ik werd opgehaald en gebracht naar het hotel waar ik 2 oriëntatie dagen met 2 andere au pairs had. Op vrijdag werd ik opgehaald door de host vader. Ik had een erg warm welkom bij de familie en voel me zeker welkom. In het weekend wat tijd doorgebracht met de familie, mijn kamer op orde gemaakt én al naar en in de Sky Tower geweest.

Maandag begon dan mijn eerste werkweek! Het was een rustig werkweekje. De ouders hielpen me overal bij en legde alles zo goed mogelijk uit. Het zijn hele lieve, behulpzame mensen. Maar toen kwam het rijden, dinsdag moest ik voor het eerst (alleen) rijden. Wat was ik zenuwachtig, maar wat viel het toch mee. Het is alleen erg wennen dat alles aan de andere kant zit én het links rijden zelf natuurlijk. Het is zeker goed gegaan en je went gelukkig heel snel.

Na de eerste week ben ik in het weekend met 4 andere au pairs op trip gegaan naar Tauranga. Na 3 uur lang gereden te hebben kwamen we dan aan in het mooie en gezellige plaatsje. We zijn gelijk naar de Mount Maunganui gelopen en hebben die beklommen. De volgende dag zijn we de stad in gegaan en hebben we de street art bekeken én zijn we naar de art gallery geweest. Ook hebben we op het strand gezeten om van het uitzicht te genieten en een ander eilandje tegenover de Mount Maunganui bezocht.

Het is tijd!

Vandaag is het zover! Na een gezellig afscheidsfeestje gehad te hebben met familie, vrienden en kennissen, waar veel gelachen is maar ook een traantje heeft gevloeid ben ik helemaal klaar om het vliegtuig in te stappen.

Vanmorgen nog even afscheid genomen van mijn lieve opa & oma en daarna door naar Schiphol. Op het vliegveld uitgezwaaid door familie en vriendinnetjes en dan is het echt tijd!

Om 17:20 uur stap ik in het vliegtuig voor een 10 uur durende vlucht naar Shanghai. Daar heb ik een tussenstop van 4 uur en heb daarna nog een 11 uur durende vlucht naar Auckland.

Woensdag 19 juni om 05:50 uur plaatselijke tijd (Dinsdag 18 juni 19:50 in Nederland)land ik.

Aftellen!

Het aftellen is begonnen! Na jaren dromen en maanden van alles te moeten regelen vertrek ik over 3 weken op maandag 17 Juni naar Nieuw-Zeeland om daar een jaar te werken als Au Pair. Na een jaar in Nieuw-Zeeland doorgebracht te hebben vertrek ik als het goed is voor maximaal een jaar naar Australië om ook daar als Au Pair aan het werk te gaan.

Na vele gesprekken gevoerd te hebben met diverse gezinnen, heb ik een fijn gezin gevonden! Ik ben er helemaal klaar voor en heb er onwijs veel zin in.

De komende 3 weken in Nederland draait het om voorbereiden en laatste dingetjes te regelen; visum, verzekeringen, koffer inpakken, etc. en dan is het tijd om mijn droom na te jagen!

Via deze blog kunnen jullie mijn avonturen volgen.

Welkom op mijn Reislog!

Hallo allemaal!

De voorbereidingen zijn begonnen! Binnen een halfjaar zal ik vertrekken naar Nieuw-Zeeland en Australië om als Au pair aan het werk te gaan, maar natuurlijk ook om vele mooie avonturen te beleven! ;) Via deze blog hoop ik jullie mee te nemen naar beide landen.

Vanaf wanneer de datum van vertrek bekend is, zullen jullie hier regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden. Meer informatie over mijzelf en de reis die ik ga maken vind je in het profiel.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

Ik zie je graag terug op mijn reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met me meereist!